Czarna, zielona lub biała, klasyczna albo z owocowymi dodatkami, w domu, pracy bądź restauracji – okazuje się, że każdy z nas ma swoje upodobania odnośnie herbaty, a także własne rytuały z nią związane. Marka Czas na Herbatę postanowiła sprawdzić, jak wyglądają herbaciane preferencje Polaków i w tym celu przeprowadziła badanie wśród swoich klientów.
Filiżanka herbaty – jak często, gdzie i kiedy?
Picie herbaty to dla wielu osób obowiązkowy element stałego harmonogramu dnia. Niektórzy piją ją już z samego rana, na pobudzenie i wprowadzenie się w dobry nastrój. Inni nie przetrwają 8 godzin intensywnej pracy bez dużego kubka czy filiżanki tego aromatycznego napoju. Dla kolejnej grupy herbata stanowi natomiast nieodzowny element kolacji i wieczornego relaksu lub jest sposobem na wyciszenie przed snem. Badanie przeprowadzone przez markę Czas na Herbatę wykazało, że zdecydowana większość Polaków nie wyobraża sobie dnia bez wypicia przynajmniej jednego kubka herbacianego naparu. Prawie połowa ankietowanych w ciągu doby wypija 3-4 filiżanki, jedna trzecia – jedną lub dwie, natomiast pozostali deklarują, że ich minimum to 5 lub 6 filiżanek napoju. Jeżeli chodzi o ulubione miejsce, w którym respondenci sięgają po kubek z herbatą, zdecydowanie jest nim własny dom, drugim pod względem popularności jest praca, natomiast kawiarnię lub restaurację wybrała nieliczna grupa ankietowanych.
Polacy kochają zieloną herbatę
Wydawać by się mogło, że ulubioną i najczęściej kupowaną przez Polaków herbatą jest herbata czarna. Okazuje się jednak, że w przeprowadzonym badaniu zajęła ona dopiero drugie miejsce, nieznacznie wyprzedziła ją bowiem herbata zielona. Na kolejnych miejscach w rankingu popularności uplasowały się kolejno: herbata owocowa, czerwona, biała, rooibos oraz yerba mate. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni stawiali też na herbaty z dodatkami w postaci owoców, kwiatów itp., jednak ta tendencja zdecydowanie bliższa jest paniom.
Wybór herbaty – emocje czy rozsądek?
Relaks, przyjemność, ciepło i wyciszenie – takie określenia najczęściej pojawiają się w sytuacji, gdy pada pytanie o skojarzenia związane z herbatą. Okazuje się, że picie herbaty postrzegane jest nie tylko przez pryzmat jej przydatności (uzupełnienie płynów, zaspokojenie pragnienia), ale również wiąże się z konkretnymi emocjami i odczuciami. Dzieje się tak, ponieważ herbata jest napojem, który z jednej strony sprawdza się w sytuacjach towarzyskich i kojarzy się z czasem spędzonym z rodziną czy przyjaciółmi, z drugiej natomiast – towarzyszą jej określone rytuały, budujące przyjazną, ciepłą atmosferę. Pozytywne emocje w wielu osobach budzi również sam proces wyboru herbaty, szczególnie jeżeli chodzi o wersję liściastą. Badanie przeprowadzone przez Czas na Herbatę pokazuje, że decyzja o wyborze konkretnej herbaty najczęściej podejmowana jest spontanicznie, pod wpływem chwili, a bardzo duże znaczenie dla konsumentów ma wygląd i zapach. Potwierdzają to wyniki przeprowadzonej ankiety. Prawie wszyscy respondenci zadeklarowali, że kupują ją tylko w sklepach stacjonarnych, w których można obejrzeć i powąchać herbaciany susz. Co ciekawe, aromatyczne kompozycje przez wiele osób postrzegane są jako bardzo dobry upominek dla najbliższych. Ponad połowa badanych kupuje herbaty w sieci zarówno dla siebie, jak i w formie prezentu dla bliskich, znajomych, klientów biznesowych, co trzeci badany dokonuje zakupów tylko na własny użytek, jedynie kilka procent przyznaje, że kupuje herbatę tylko i wyłącznie jako formę prezentu.
Badanie preferencji zakupowych przeprowadzono w listopadzie 2014 roku na grupie 1100 klientów sieci sklepów Czas na Herbatę w Polsce. Wśród respondentów 69% stanowiły kobiety, 31% mężczyźni. Ankietowane były osoby w różnym wieku (56% badanych to osoby od 26 do 45 roku życia) i o różnym poziomie wykształcenia (54% posiadało wykształcenie wyższe).
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.
|