Według danych Instytutu Homo Homini już niemal dwóch na trzech Polaków zamawia jedzenie do domu. Nic więc dziwnego, że restauratorzy coraz aktywniej zabiegają o uwagę tych właśnie osób. By starania te okazały się skuteczne, należy przemyśleć wiele kwestii takich jak sposoby komunikacji z klientem, transport czy działania marketingowe. Eksperci UpMenu podpowiadają, na co zwrócić uwagę w czasie wprowadzania zamówień do oferty restauracji.
Komunikacja kluczem do sukcesu
Planując wprowadzenie zamówień do restauracji, powinniśmy pamiętać o dwóch kierunkach komunikacji pomiędzy lokalem a klientami. Z jednej strony my będziemy przedstawiać swoją ofertę gościom, z drugiej natomiast musimy zadbać o stworzenie wygodnej i bezpiecznej platformy, dzięki której to oni będą mogli składać zamówienia. Informacje o restauracji można przekazywać za pomocą tradycyjnych ulotek czy strony internetowej. Na tym jednak nasze możliwości się nie kończą. Dostępne rozwiązania pozwalają szybko i łatwo przeprowadzić także kampanie sms czy mailingowe, dzięki którym poinformujemy klientów o promocjach czy specjalnych wydarzeniach. Nie można również zapomnieć o mediach społecznościowych, z których korzystają nasi goście. Zadbany i dobrze prowadzony profil może być najlepszą z naszych wizytówek – mówi Marcin Muras, ekspert firmy UpMenu.
Drugą kwestią jest udostępnienie klientom narzędzi, dzięki którym będą mogli składać zamówienia. Telefon to tylko jedno z nich. Kolejnym rozwiązaniem jest uruchomienie zamówień online bezpośrednio ze strony internetowej. Dzięki takiemu systemowi klienci będą mogli skorzystać z usług restauracji od razu po zapoznaniu się z menu, bez konieczności odchodzenia od komputera, wyciągania telefonu czy odwiedzania portalu agregującego oferty wielu lokali. Warto także rozważyć udostępnienie zamówień za pośrednictwem profilu na Facebooku czy aplikacji – twierdzi Marcin Muras z UpMenu.
Sprawdzony dostawca w cenie
Kiedy już zaplanujemy strategię komunikacyjną, dobrze mieć na uwadze również kwestię transportu zamówień z restauracji do klienta. W zależności od skali działalności, możemy pomyśleć o zatrudnieniu kierowcy, do którego zadań należeć będzie dostawa jedzenia. Warto także przeanalizować potrzeby dotyczące pojazdów służących do transportu. W dużych miastach, gdzie problemem są korki, skuter czy rower może okazać się skuteczniejszy i szybszy niż samochód. Jeśli natomiast w ofercie restauracji znajdzie się również catering, auto najprawdopodobniej będzie niezbędne.
Za granicą działają już wyspecjalizowane firmy zajmujące się dostawą jedzenia z restauracji do klientów. Istnieje duża szansa, że również u nas niebawem pojawią się tacy pośrednicy, z których usług będą mogli skorzystać restauratorzy. Bardzo ważną kwestią jest zachowanie odpowiednich kosztów i czasu dostawy. To kryteria, którymi klienci sklepów internetowych bardzo często kierują się w czasie wyboru oferty. W momencie składania zamówienia online, system w oparciu o ustawienia przygotowane przez administratora, automatycznie wyliczy koszty dostawy. Jeśli będą zbyt wysokie, klient może się jeszcze rozmyślić. W momencie potwierdzania przyjęcia zamówienia warto wskazać również przybliżony czas dostawy, który nie powinien jednak przekraczać godziny – mówi Marcin Muras z UpMenu.
Dbałość o szczegóły
Bez względu na to, czy jedzenie serwujemy w lokalu, czy wysyłamy je do domu klienta, zachowanie odpowiedniej jakość przygotowanych potraw jest niezwykle istotne. W tym drugim przypadku zadanie komplikuje dodatkowo transport, w czasie którego jedzenie może np. ostygnąć. Warto mieć na uwadze, że znaczna część zamówień składana jest przez klientów w czasie pracy czy spotkań towarzyskich. Są to sytuacje, w których na bieżąco mogą podzielić się ze znajomymi opinią na temat jedzenia. Warto więc, aby była pochlebna – zauważa Anna Muras, ekspert UpMenu.
Restauratorzy powinni zadbać o odpowiednią oprawę zamówień. Torby termiczne skuteczne zabezpieczą jedzenie przez wystygnięciem. Ważne są też opakowania, na których można umieścić logotyp oraz kontakt do restauracji. Warto nadać im indywidualny charakter by w ten sposób wyróżnić się na tle konkurencji. Istotny jest również ich rozmiar. W zbyt dużym opakowaniu standardowa porcja będzie prezentowała się gorzej niż na talerzu w restauracji.
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.