Restauracje, bary i kawiarnie będą mogły prowadzić TYLKO działalność na dowóz i na wynos – tak brzmi rozporządzenie dotyczące Restauracji i Barów. Jak ma funkcjonować w obecnej sytuacji branża HoReCa? Zebraliśmy dla Was najważniejsze zalecenia i odpowiedzi na trudne pytania.
Premier Mateusz Morawiecki podczas konferencji prasowej z dnia 13 marca 2020 roku, przedstawił listę ograniczeń, które zostają wprowadzone od soboty tj. 14.03.2020r., by uskutecznić walkę z koronawirusem, w tym:
zawieszenie działalność wszystkich restauracji, pubów, barów, kasyn i innych miejsc rozrywki. Miejsca te zostaną zamknięte do odwołania, co najmniej na 14 dni. Pozostałe ograniczenia to:
- przywrócenie kontroli na granicach,
- zamknięcie granic dla cudzoziemców,
- wprowadzenie obowiązkowej kwarantanny dla Polaków wracających do kraju,
- wstrzymanie połączeń międzynarodowych lotniczych i kolejowych,
- zamknięcie części sklepów w galeriach handlowych,
- zamknięcie restauracji, barów, pubów, kasyn i innych miejsc rozrywkowych,
- ograniczenie zgromadzeń do 50 osób.
W takiej sytuacji większość restauracji prowadzi je zgodnie z rozporządzeniem i daje możliwość swoim gościom zamawiania dań na wynos. Restauratorzy apelują również o to, by nie marnować żywności, która im pozostanie, a za to wypełnianiać nią lodówki społeczne. Proszą też o przekazywanie dań lekarzom i pielęgniarkom w podzięce za ratowanie ludzkiego życia w tym trudnym czasie. Co jednak z restauracjami w hotelach, które muszą obsłużyć swoich gości? Jak podaje Izba Gospodarcza Hotelatrswa Polskiego w rozmowie telefonicznie z p. Rafałem Szlachtą - dyrektorem Departamentu Turystyki w MR, w związku z wątpliwościami, jakie się pojawiają na tle interpretacji Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 13.03. br. w przedmiocie dopuszczalnej formy funkcjonowania gastronomii hotelowej, zaleca, aby:
sposób podawania posiłków gościom hotelowym w tych dramatycznie zmieniających się okolicznościach powinien się odbywać w formie na wynos.
Żywność podawana na stacjach benzynowych czy w popularnych fast foodach czy to food truckach również może być wydawana na wynos z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa. Rekomendowane jest, aby przestrzegać bezpiecznej ogległości 1-1,5 metra od rozmówcy i stosować materiały ochronne np. na podawane sztucce, czy pokrywki do kubków jednorazowych itp.
Obecna sytuacja na świecie jak i w Polsce, ma także ogromny wpływ na branże hotelarską, a więc też na SPA czy FITNESS. Z uwagi na bezpieczeństwo swoich Gości i pracowników większość hoteli podaje śniadania i inne posiłki również na wynos lub bezpośrednio do pokoju. Jednak niektóre obiekty hotelowe, pomimo braku przymusu zamknięcia w postaci rozporządzenia, postanowiły zawiesić swoje funkcjonowanie na co najmniej 14 dni.
Hotele, sale bankietowe czy domy weselne nie mogą świadczyć usług powyżej 50 osób. W takiej sytuacji można przełożyć uroczystość na inny termin. Niestety, zdarzają się przypadki kiedy klienci rezygnują z wesela. Jeśli wcześniej był dany zadatek to wykonawca, zgodnie z kodeksem prawa mówiącym o Niemożliwość świadczenia, za którą nie odpowiada żadna stron jest zobowiązany do oddania zadatku w całości:
Art. 495.
§ 1. Jeżeli jedno ze świadczeń wzajemnych stało się niemożliwe wskutek okoliczności, za które żadna ze stron odpowiedzialności nie ponosi, strona, która miała to świadczenie spełnić, nie może żądać świadczenia wzajemnego, a w wypadku, gdy je już otrzymała, obowiązana jest do zwrotu według przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu.
Jak zapewnia Prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz, banki ułatwią odroczenie spłat rat kapitałowo-odsetkowych wydłużając okres kredytu nawet o 3 miesiące. Kancelaria Premiera aktualnie pracuje również nad pakietem pomocowym dla przedsiębiorstw, który w niedługim czasie zostanie podany do publicznej wiadomości.
Niemniej jednak, wszystkich nas obowiązują te same zasady. W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, Ministerstwo Rozwoju - we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym - przygotowało zalecenia dla przedsiębiorców:
1. Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy (1-1,5 metra).
2. Promować w miarę możliwości kontakt z klientami za pomocą urządzeń teleinformatycznych.
3. Promować dokonywanie płatności bezgotówkowych.
4. Promować regularne i dokładne mycie rąk wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
5. Upewnić się, że pracownicy oraz klienci mają dostęp do miejsc, w których mogą myć ręce mydłem i wodą.
6. Umieścić dozowniki z mydłem lub innym płynem odkażającym w widocznych miejscach i upewnić się, że dozowniki te są regularnie napełniane.
7. Wywiesić w widocznym miejscu informacje, jak skutecznie myć ręce.
8. Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.
9. Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
10. Przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%).
11. Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientom, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku.
12. Zapewnić, aby pomieszczenia były czyste i higieniczne:
- powierzchnie dotykowe takie jak: biurka, stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wyposażenia magazynów oraz urządzenia do przemieszczania wewnętrznego towarów muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
- wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.
Przypominamy, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, w celu przeciwdziałania COVID 19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).
NIE zaleca się noszenia maseczek ochronnych przez osoby zdrowe!
Maseczki ochronne powinny nosić osoby chore, osoby opiekujące się chorymi oraz personel medyczny pracujący z pacjentami podejrzewanymi o zakażenie koronawirusem.
Ważne!
Działa infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590, gdzie można uzyskać informacje dotyczące postępowania w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.
Do pobrania:
Tekst: Marta Zagórska
Źródło: www.ighp.pl, www.gov.com.pl, www.prawo.pl / Fot. Pixabay
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.