Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
03.06.2025
wtorek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Grill Kamado
expondo
TECNOINOX
Artykuły spożywcze
Pizzola
Debic
Cukiernia M&K
Barry Callebaut
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Informacje biznesowe
Statystyki pomagają hotelom i restauracjom – cz. III


Jak hotele i restauracje mają szukać klientów dla swoich przedsiębiorstw? Na co powinny zwrócić uwagę? Na te pytania można znaleźć odpowiedź w oficjalnych statystykach – trzeba tylko wiedzieć, jak je interpretować.
 
Przedsiębiorstwa branży restauracyjnej i hotelowej stanowią około 3% wszystkich firm działających w Polsce. Gospodarstwa domowe wydają w przybliżeniu 3% swojego budżetu w restauracjach i hotelach – to niewiele w porównaniu do średniej unijnej, wynoszącej 8,8%. Jak zatem znaleźć klientów w branży? Dobrym punktem wyjścia są dane z takich opracowań, jak na przykład Turystyka i wypoczynek w gospodarstwach domowych czy Turystyka – publikacje Głównego Urzędu Statystycznego. Można się z nich dowiedzieć między innymi, które grupy wiekowe, społeczne i zawodowe wydają najwięcej w restauracjach i hotelach.
 
Istotne znaczenie mogą mieć informacje dotyczące ulubionego sposobu spędzania wolnego czasu przez Polaków. Chodzenie do kawiarni i restauracji, znajduje się... na ostatnim miejscu, jeśli chodzi o wskazania ogółu badanych osób (1,6% respondentów wskazało tę odpowiedź). Jednak kiedy badanych podzielimy na grupy wiekowe, okaże się, że jednak restauracje i kawiarnie mają w czym wybierać:
Powyższe wykresy wskazują, kto najbardziej lubi spędzać wolny czas w restauracjach i kawiarniach. Ale uwaga: nie oznacza to, że osoby z najliczniejszych grup wydają najwięcej pieniędzy w lokalach gastronomicznych. Przykładowo, studenci i licealiści nie dysponują zazwyczaj taką gotówką, jak ich rodzice czy starsi koledzy, którzy już się sami utrzymują. Dlatego trzeba bardzo uważnie czytać takie statystyki. To, że ktoś najbardziej lubi spędzać czas wolny w określonym miejscu nie oznacza, że ten czas faktycznie tam spędza i że wydaje tam swoje pieniądze.
 
Warto zatem przeanalizować, kto najwięcej wydaje w restauracjach i kawiarniach. Według publikacji Turystyka i wypoczynek są to osoby utrzymujące się z pracy na własny rachunek lub z pracy najemnej, a najmniej zostawiają rolnicy oraz emeryci i renciści. Najczęściej lokale gastronomiczne odwiedzają osoby w dużych miastach (powyżej 500 tys. mieszkańców), a najrzadziej – mieszkańcy wsi. Z tą różnicą, że to właśnie dla mieszkańców wsi spędzanie czasu wolnego w takich miejscach znajduje się na pierwszym miejscu ulubionych form odpoczynku.
 
Dla restauratorów i hotelarzy liczą się także pieniądze, jakie przywożą ze sobą turyści. Dzięki publikacji Turystyka i wypoczynek w gospodarstwach domowych można poznać plany urlopowe Polaków. Skupmy się przykładowo na podróżach krajowych, na których mogą skorzystać obiekty zbiorowego zakwaterowania oraz lokale gastronomiczne w Polsce.
Powyżej przedstawiono przykładowy wykres, jaki może posłużyć do analizy konkretnego segmentu rynku. Wybrano akurat grupy dochodowe, ale można też analizować potencjalnych klientów na podstawie miejsca zamieszkania, wykształcenia, ilości osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego czy źródła utrzymania. Można też nakładać na siebie wiele danych (np. osoby z wykształceniem wyższym w miastach powyżej 500 tysięcy mieszkańców, pracujące na własny rachunek i pochodzące z gospodarstw domowych liczących 4 osoby).
 
Do właściciela czy menadżera lokalu gastronomicznego należy wybór metod przyciągania pożądanych klientów, w tym wybór sposobów reklamowania się i docierania do klienta. Możliwości w tym zakresie jest wiele – wskazówki dotyczące skutecznego marketingu można znaleźć m.in. w poradniku Zarządzanie restauracją: Zwiększanie zysku poprzez optymalizację menu.
 
Istotne jest tu także, gdzie podczas podróży krajowych Polacy sypiają. Czy wybierają hotele, motele, pensjonaty, czy też wolą spać w gospodarstwach agroturystycznych, schroniskach, u znajomych itd.? Zobaczmy:
I wreszcie, restauratorów i hotelarzy interesują wydatki Polaków ponoszone w trakcie podróży. W trakcie krótkotrwałych podróży służbowych Polacy wydają najwięcej – nieco ponad 300 zł, a podczas co najmniej 5-dniowych wyjazdów – nawet 4500 zł. Ponad 60% osób, które na krótką podróż wydają od 101 do 500 zł, wykupuje noclegi i częściowe wyżywienie. Klienci właśnie z tej grupy mogą stanowić główny cel hotelarzy i restauratorów. W przypadku podróży co najmniej 5-dniowych najliczniejszą grupą osób wydających pieniądze w restauracjach i hotelach są te, które na taką podróż przeznaczają powyżej 500 zł.
 

Tu także można dobierać różne dane, np. wybierać grupy klientów, którzy na podróże wydają mniej niż 100 złotych (i przyciągać ich do restauracji), albo takich, którzy wydają ponad 1000 zł. Jak sprawić, aby ci klienci trafili do konkretnego lokalu? I co zrobić, aby do niego wrócili? Na te pytania można znaleźć odpowiedź m.in. w poradniku Zarządzanie restauracją: Skuteczna promocja i reklama za kilkanaście złotych dziennie.

Zobaczcie państwo:
Pierwsza część felietonuDruga część felietonu

Patrycja Bartula-Jakubowska

Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.



 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Rational Robvita Robot - Coupe LabelFresh Cukiernia M&K Debic Barry Callebaut iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000